DI STORIES
ANNE MARIE DE JONG
AMBULANCE VERPLEEGKUNDIGE – WITTE KRUIS
‘De ambulancemedewerker is gewend anderen te helpen en denkt minder snel aan zichzelf. Dit moet anders. Door onze healthportal met Dix is deze verandering ingezet.’
LEES STORY ANNE-MARIE DE JONG
Anne-Marie de Jong, ambulance verpleegkundige zet zich in voor een duurzamere inzetbaarheid binnen Witte Kruis. Anne-Marie: ‘De ambulancemedewerker is gewend anderen te helpen en denkt minder snel aan zichzelf. Dit moet anders. Door onze healthportal met Dix is deze verandering ingezet.’
Werken op de ambulance is zwaar. Het op tijd ‘ter plekke zijn’ zorgt dagelijks voor een portie stress. Net als de hoge werkdruk door een tekort aan medewerkers. En de hoogte van de salarissen draagt ook al niet bij aan de algehele tevredenheid onder medewerkers.
Anne-Marie: ‘De mensen op de ambulance zetten zich vaak al jarenlang in voor acute zorgverlening en denken in oplossingen. We kijken over het algemeen niet ver vooruit, dat zit in ons bloed. Ook niet als het over onszelf gaat. Die omslag willen we nu maken door onze medewerkers en leidinggevenden te laten werken aan (hun) duurzame inzetbaarheid.’
LIANNE LUCAS
AFDELINGSHOOFD MOBILITEIT & INZETBAARHEID, MAXIMA MEDISCH CENTRUM
‘Duurzame inzetbaarheid is een bewustwordingstraject op alle niveaus in ons ziekenhuis. Voor onze verpleegkundigen, leidinggevenden en het managementteam.’
LEES STORY LIANNE LUCAS
Het Máxima Medisch Centrum (MMC) maakt werk van de inzetbaarheid van haar verpleegkundigen. En dit is ook nodig. Hard nodig. De werkdruk neemt toe, verpleegkundigen zijn gemiddeld ouder en de ziekenhuisknip is steeds minder gevuld. Een taaie taak voor Lianne Lucas, afdelingshoofd Mobiliteit & Inzetbaarheid. ‘De verandering omtrent inzetbaarheid is ingezet.’
Lianne Lucas: ‘Gemiddeld werken onze verpleegkundigen lang op een afdeling. De gemiddelde leeftijd binnen MMC is 46 jaar, de meeste verpleegkundigen hebben een mbo-diploma en moeten nog 21 jaar werken. Hoe krijgen we ze in beweging? Hoe verleiden we ze om naar hun inzetbaarheid te kijken?’
‘In de verpleegkunde werk je vanuit de gedachte: is er een probleem? Dan behandel je dit en is het opgelost. Voor inzetbaarheid is een andere denktrant nodig: vooruit kijken is voor ons al een andere manier van denken.’
ALEX GEURTS
GEMEENTE UTRECHT, TEAMLEIDER/ PLAATSVERVANGEND AFDELINGSHOOFD TOEZICHT EN HANDHAVING OPENBARE RUIMTE
‘Als de medewerkers fit zijn, is de organisatie dit ook.’
LEES STORY ALEX GEURTS
Afdeling Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte van Gemeente Utrecht pakt duurzame inzetbaarheid doelgericht aan. Met een werkgroep die wordt vertegenwoordigd door alle functiegroepen en het MT zijn al vele duurzame stappen gemaakt. Naar tevredenheid van de medewerkers. Alex Geurts: ‘Als de medewerkers fit zijn, is de organisatie dit ook.’
Staat er in Utrecht een auto verkeerd geparkeerd? Is er een lawaaierige hond in het spel? Speelt er een vervuilingszaak? Dan komen de medewerkers van afdeling handhaving van gemeente Utrecht in actie. Over het algemeen zijn dit fitte en tevreden medewerkers. Het inzetbaarheidsprogramma van afdeling Handhaving van Gemeente Utrecht heeft succes.
WILMA WOUTERS
VITALAVIE
‘NPDI is mijn samenwerkingspartner, sparringpartner en ruggensteun. Ik zou elke specialist in duurzame inzetbaarheid aanraden: word partner.’
LEES STORY WILMA WOUTERS
Wilma Wouters van Vitalavie helpt organisaties bij de invulling en uitvoering van het vitaliteitsbeleid. Wilma is zeer tevreden over haar NPDI-lidmaatschap.
‘NPDI is een professioneel platform dat talloze disciplines onder één paraplu biedt. Van specialistennetwerk tot innovatieve toolkit: NPDI heeft mij al zeer veel opgeleverd. Van up-to-date kennis over inzetbaarheid, zeer bruikbare tools, tot nieuwe interessante relaties, klanten en omzet. Vanzelfsprekend heb ik ook veel gedeeld; open innovatie en delen horen bij dit platform.
BART VAN OPSTAL
CLIENT CONSULTANT AON RISK SOLUTIONS
‘De NPDI-kosten/batentool maakt voor onze klant het rendement van de investering inzichtelijk. Wij tonen aan waar het probleem zit en bieden een maatwerk oplossing.’
LEES STORY BART VAN OPSTAL
Voor Bart van Opstal cliënt consultant bij Aon Risk Solutions is NPDI een zeer waardevol kennisnetwerk. De co-creatie en uitwisseling binnen dit platform spreken hem bijzonder aan. Bart is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de NPDI-kosten/batentool; een tool die Aon zelf ook inzet.
‘Allereerst ben ik via AON aangesloten bij NPDI om op de hoogte te zijn van alle nieuwste trends en ontwikkelingen in de markt. De vragen van klanten zijn veelzijdig en veranderen continue. Van langer doorwerken, interessant blijven als retailer in een online markt, tot hoe kunnen we de levensstijl van medewerkers verbeteren.
NPDI heeft daarnaast mijn netwerk vergroot. Door dit platform heb ik een aantal sterke providers voor individuele begeleiding aan mijn netwerk toegevoegd. Ook zijn we via NPDI in contact gekomen met TNO, waaruit een waardevolle samenwerking is voort gekomen.